تاثیر جنس عایق در عملکرد عایقکاری لوله ها چگونه است

عایق کاری حرارتی

جنس عایق در عملکرد عایقکاری لوله ها

عایق کاری حرارتی سرویس و رفع گرفتگی توالت فرنگی در منطقه تهران فوری

جنس عايق تاثير مهمي در محاسبات و عملكرد عايقكاري لوله ها دارااست . موادي كه براي عايقكاري لوله ها به کارگیری ميشوند بيشتر از اينها میباشند :

پشم معدني

پشمهاي معدني , دربرگیرنده پشم سنگ و پشم سرباره , از الياف غيرارگانيك تشكيل گردیده اند كه با رزين ارگانيك به نیز متصل گردیده اند . پشمهاي معدني مقاومت حرارتي بسيار بالايي داشته و در تمامي اندازههاي استاندارد لوله هاي صنعتي يافت ميشوند . از پشم سنگ نیز تحت عنوان عايق حرارتي و نیز تحت عنوان عايق صوتي و ضدآتش به کارگیری ميشود .

پشم شيشه

پشم شيشه نيز نظیر پشم سنگ از الياف غيرارگانيك شيشه كه برزين ارگانيك به نیز متصل شدهاند , ایجاد شده است . پشم شيشه نيز نظیر عايقهاي الياف معدني نیز در عايقكاري حرارتي و نیز در عايقكاري صوتي بهكار ميرود . پشمهاي معدني و پشم شيشه , عايق گرم بهشمار مي آیند .

فومهاي انعطافپذير الاستومري تخلیه چاه و لوله بازکنی در شهرک اکباتان غرب تهران شبانه روزی

فومهاي انعطافپذير , فومهاي قابل انعطاف تشکیل شده از لاستيك الاستومر NBR یا این که EPDM و يا فومهاي پلياتيلني ( EPE/XPE ) میباشند . اينگونه فومها , عايق سرد محسوب شده و مقاومت به نفوذ بخار بسيار بالايي دارا هستند , به گونهاي كه ديگر نياز به پوشش بخار خارجي ندارند . مقاومت بخار عالي فومهاي انعطافپذير به ملازم تابیدن مطلوب مرحله لاستيك , فومهاي انعطافپذير را عايقي ايده آل با ضخامت كم براي جلوگيري از چگالش و تبريد در عايقكاري لوله هاي سرد , معرفي ميكند . به اين ترتيب , فومهاي انعطاف پذير به میزان قابل توجهي در يخچالها , مبردها , یخچال ها و سيستمهاي تهويه مطبوع به کارگیری ميشود . از فومهاي الاستومري و XPE در خطوط لوله گرم نيز به کارگیری ميشود .

فومهاي صلب

از فومهاي صلب پليمري نظیر فنوليك و پلييورتان و يا پلياستايرن ( EPS/XPS ) نيز در عايقكاري لوله ها به کارگیری ميشود . اينگونه فومها , ضريب انتقال حرارت بسيار پاييني دارا هستند ولي خاصیت ضد آكوستيكي بسيار ناچيزي دارا هستند . اين فومها به طور تزريقي يا پيششكلهاي فراهم در بعدها استاندارد لوله ها در بازار يافت می‌شوند .

ايروژل

عايق هاي سيليكاتي ايروژلي در بين عايقهاي تجاري از كمترين ضريب انتقال حرارت برخوردارند . گرچه مقاطع لوله اي شكل آيروژل در بازار نیست ولی ميتوان رولهاي ايروژل را بدور لوله ها پيچيد . با اين وجود , به کارگیری از ايروژل در عايقكاري لوله ها چندان رايج نيست .

معمولا عايقكاري براي لوله هاي رفت و رجوع سيستم گرمايش محيط , سيستم رفت و رجوع آب مصرفي گرم و مبداء دو جداره وكويلدار انجام ميشود . اين دستور با به کارگیری از پشم شيشه بسيار انجام یافته شده‌است . چنديست كه به کارگیری از روشهاي ديگر نظیر عايقهاي الاستومتري نیز به كار ميرود كه صرفه جويي بسياري نیز در وقت و هزينه به ملازم دارااست و مهمتر اين كه راندمان بيشتري نیز نسبت به پشم شيشه دارااست . شیوه كار اين عايقها به اين شکل است كه يك ورق از اين مدل عايق روي بدنهي تجهيز گرمايشي نظیر مبداء آب گرم قرار ميگيرد يا اينكه به طور لوله هايي كه قطر دروني آن با قطر بيروني لوله برابر است پيرامون لوله را در بر ميگيرد . در‌پی , عایق کاری با پشم شیشه و مل و ماستیک و همینطور عایق کاری با مواد الاستومری توضیح داده شده‌است .

عایق کاری حرارتی

عايقكاري لوله ها  با پشم شيشه و مل و ماستيك

عايقكاري با پشم شيشه و مل و ماستيك متداولترين و اقتصادي ترين طریق عايقكاري لوله ها و تجهيزات موتورخانه هاي گرمايشي است . در اين طریق بيشتر از پشم شيشه با ضخامت دو و نیم سانتيمتر براي عايقكاري لوله ها به کارگیری ميشود .

فرآیند عايقكاري در اين طریق به اين ترتيب است :

مرحله كار كاملا تميز و با سنبادهزني زنگزدايي شود

دو دست ضدزنگ زده شود

روي مرحله با عايق هدايت حرارتي با روپوش كاغذ ( پشم شيشه يا پشم سنگ ) پيچيده شود

پوشش عايق با پيچيدن يك لايه نايلون ( يا مقوا ) و با به کارگیری از سيم مفتول نازك گالوانيزه در جاي خویش اثبات و محكم شود

ماستيك كشي نهايي روي پارچه صورت بپذیرد

در پايان رنگ آميزي و علامت گذاري شود

براي پارچه پيچي بايد میزان اضطراری پودر مل و چسب چوب و سريش در بشكه آب ريخته و كاملا ادغام شود تا چسب غليظي به دست آيد . بعد پارچه متقال در میزان مطلوب بريده شده و داخل بشكه فرو رود تا كاملا خيس و به چسب آغشته شود . پارچه آغشته به محلول چسب بدور عايق پيچيده و در سطح انتها حاشیه هاي آن روي نیز قرار گرفته و كاملا كشيده شود تا صاف و سوای چروك گردد و منفذهاي پارچه كاملا پوشيده شود . بعد از اين سطح سطح و خشك شدن پارچه , عايقكاري فراهم رنگ آميزي است . براي رنگ آميزي عايق بعد از اينكه پارچه كاملا خشك شد دو دست رنگ روي پارچه زده ميشود اولیه آستر و بعد روكش اصلي . لوله ها و مبداء انبساط معمولا با رنگ روغني سفيد شيري رنگ آميزي ميشوند .

اعتنا لوله بازکنی بهرود

براي رعايت اصول ايمني و بهداشتي بايد به ياد داشت كه پشمهاي معدني ( پشم شيشه و پشم سنگ ) ميتوانند بر روي پوست , دیده , بيني و گلو حساسيت ايجاد كنند , پس هنگام كار با آنها بايد خرقه كار مطلوب پوشيد و از دستكش , ماسك و عينك ايمني به کارگیری كرد . موردها متعددی از های چشمی و تنفسی ناشی از تماس با فیبرهای سلولزی گزارش شده‌است و در شکل به کارگیری از این مواد , اضطراری است که مواد مهارکننده حریق بهکار گرفته شوند تا بازدارنده از توسعه حریق شود . به جهت خطرناک بودن کاغذ های بازتابشی , به کارگیری از عینک مطلوب کار برای حفاظت از چشمان اضطراری است . پلي استايرن ماده قابل اشتعالي است و بايد از هر دو سمت با مواد مقاوم به حریق مراقبت شود .

عایقکاری لوله ها با عایق الاستومري

عايقهاي الاستومري گرچه نسبت به پشم سنگ و يا پشم شيشه گران ترند ولي به دليل بي نياز بودن از پوشش اضافي ( Jacketing ) و پايداري بسيار بالايي كه دارا هستند و ويژگيهاي ممتازي نظیر مقاومت حرارتي بالا , مقاومت در قبال جذب رطوبت , آساني نصب و . . . براي كاربردهاي دماي پايين بسيار مقرون به صرفه میباشند و با ضخامتهاي متعدد براي عايقكاري لوله ها و کلکتورهای آب گرم , منابع ذخيره آب , مبدلها , ديگهاي آبگرم با دماي مرحله بالا و . . . به کارگیری ميشوند . سريعترين خط مش براي عايق كردن سيستمهاي لوله كشي جانور و اجرا شده به کارگیری از عايقهاي الاستومري است . اين عايقها بسيار انعطافپذير میباشند و براي جاهايي كه فضاي كاري كمي موجود است بسيار مطلوب

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *