آشنایی با اجزای سپتیک تانک

سپتیک تانک محیطی است که در آن باکتری های بی هوازی وجود دارند و مواد آلی مثل فضولات لجن ها و غیره را تجزیه می‌کنند پس از یکجا نشینی انسان ها آنها و رشد چشمگیر جمعیت جمع آوری زباله ها و فضولات انسانی به مسئله مهمی تبدیل شد به همین دلیل امروزه برخی صنف ها مثل هتل ها  آشپزخانه ها مجتمع های مسکونی و غیره مجبورند که از سپتیک تانک در سیستم تخلیه فاضلابشان استفاده کنند.
در این مطلب با این مفهوم آشنا شده و خواهید فهمید که این کار باعث می شود نیاز به رسوب زدایی و تراشیدن چاه فاضلاب نداشته باشید زیرا در این صورت هیچ مواد جامدی وارد چاه نمی‌شود در نتیجه بهتر است به جای صرف هزینه برای رسوب زدایی چاه فاضلاب از سپتیک تانک فاضلاب استفاده کنید.

سپتیک تانک چه کاربردی دارد؟

به محفظه بزرگی که قبل از ورودی فاضلاب به چاه نصب شود و منجر به ورود مستقیم فاضلاب به چاه فاضلاب یا طرح اگو نمی شود سپتیک تانک می گویند.
وظیفه اصلی سپتیک تانک رساندن درصد خلوص فاضلاب خانگی به سطوح فاضلاب شهری است که نهایتاً در محیط هایی که از چاه های جذبی استفاده می کنند موجب بسته نشدن چشمه های خاک و جلوگیری از ورود مواد اضافی به آبهای زیرزمینی شده و در سایر موارد منجر به تصفیه ساده و آسان فاضلاب شهری و کمک به محیط زیست می شود.

تصفیه فاضلاب خانگی به اندازه تصفیه فاضلاب بیمارستانی اهمیت دارد یعنی همانطور که فاضلاب بیمارستانی باید قبل از ورود به فاضلاب شهری مورد تصفیه قرار گیرد فاضلاب منازل و به خصوص آشپز خانه ها و هتل ها نیز باید پیش از ورود به چاه های فاضلاب تصفیه شوند.

اجزای سپتیک تانک فاضلاب کدامند؟

به طورکلی سپتیک تانک از یک محفظه نفوذ ناپذیر تشکیل شده تا فاضلاب ها نتوانند به بیرون نشتی پیدا کنند و باعث آسیب به محیط زیست شوند در ادامه دیگر اجزای سپتک را معرفی می کنیم.

 حوضچه اول سپتیک تانک

معمولاً به وسیله یک میله فاضلاب ساختمانی به حوضچه سپتیک وصل میشود این ورودی به اولین مخزن سپتیک تانک می ریزد که حدود ۷۰ درصد از کل حجم محفظه را نیز تشکیل می دهد.
مواد جامد و فضولات بعد از مدتی شناور بودن در این حوضچه ته نشین می شوند و سپس توسط باکتری های بی هوازی تجزیه شده و حجم آن ها کم می شود موادی مثل آب چربی و دیگر ذرات معلق از طریق لوله واسطه وارد مخزن دوم می‌شوند گازهای حاصل از تجزیه مواد آلی که بیشترشان را متان تشکیل می دهد نیز به وسیله لوله بلندی به نام لوله ونت از داخل سپتیک تانک به خارج هدایت می شود.

در صورت گرفتگی لوله های فاضلاب خانگی و یا بیمارستانی با وجود سپتیک تانک شما می توانید برای باز کردن و رفع گرفتگی از خدمات لوله بازکنی جنوب تهران در سایت برچسب که به صورت شبانه روزی و در ۷ روز هفته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد استفاده نمایید.

مخزن دوم سپتیک تانک یا مخزن تخلیه

فاضلاب تصفیه شده در مخزن دوم به تدریج تا حدودی شفاف می شود و ذرات ریز آن ته نشین میشود و سپس آب از داخل آن به سوی چاه فاضلاب یا فاضلاب شهری خارج میشود در این مرحله تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک تمام می شود.

اگر با وجود چاه سپتیک لوله های منزل شما دچار گرفتگی می شود دلیل آن پر شدن سپتیک فاضلاب نیست زیرا این چاه بعد از پر شدن سرریز می شود پس بهتر است برای جلوگیری از آسیب به آن هیچ ماده تجزیه کننده ای در لوله نریزید و برای رفع گرفتگی آن سریعاً با افراد لوله بازکنی در تهران هماهنگ نمایید. اگر ساکن یکی از خیابان های شرق تهران می باشید برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب کافیست از خدمات لوله بازکنی شرق تهران  که تکنسین مجرب سایت برچسب ارائه کننده آن می باشد استفاده نمایید.

دریچه تخلیه و بازدید سپتیک فاضلاب

با توجه به اینکه حوضچه اول سپتیک تانک بسته به حجم محفظه و میزان فاضلاب آن باید سالی یک یا دو بار خالی شود پس برای هر کدام از مخازن اول دوم یک درب طراحی شده که به وسیله آن می شود بدنه سپتیک تانک را بررسی کرد همچنین میتوان لجن های مخزن اول را پس از پر شدن به وسیله ماشینهای فاضلابی که دارای پمپ خلا هستند تخلیه کرد.

موارد استفاده از سپتیک تانک

سپتیک فاضلاب کاربردهای مختلفی دارد از جمله:

  • پروژه های طولانی مدت راه و ساختمان
  • هتل‌ها آپارتمانها و مجتمع های مسکونی
  • رستورانهای بزرگی که خروجی چربی ها و مواد زائد در آنها زیاد است.
  • مناطقی که پس از کندن چاه در آنها به شنزار برخورد نمی کنیم.
  • مناطق شمال کشور که سطح آبهای زیرزمینی در آنها بالاست و نمی توان چاه فاضلاب حفر کرد.

برای اینکه بتوانیم محیط زیست سالم تری داشته باشیم باید به تدریج استفاده از سپتیک تانک در فرهنگ ایرانی ها رایج شود بدین ترتیب تا حد بسیار زیادی در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود.

سپتیک تانک فاضلاب کلا از یک محفظه نفوذ ناپذیر تشکیل شده است، چرا که فاضلاب نتواند از آن به بیرون نشت پیدا کند و موجب خرابی محیط زیست شود.

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *