چگونه لوله های موتور خانه را عایق کاری حرارتی کنیم

عایق کاری حرارتی

طریقه عایق کاری حرارتی موتور خانه

عایق کاری حرارتی

هدر رفت انرژی از سطح ها داغ فارغ از عایق مثل دیگ , بویلر , لوله ها , کلکتورهای آب گرم , مبدل ها , دیگ های آب گرم , منابع ذخیره آب و دیگر امکانات گرمایشی بسیار است . همین فرمان منجر شده‌است راهکارهای متعددی برای خودداری از این هدررفت معرفی شود . عایق کاری لوله های موتور منزل تحت عنوان یکی‌از راهکارهای مطلوب , سهم به سزایی در صرفه جویی انرژی گرمایشی داراست . چگونه لوله های موتور خانه را عایق کاری حرارتی کنیم

برای این‌که ذهنیتی از واحد سنجش انرژی تلف شده به دست آوریم , کافی است بدانیم که معیار هدررفت حرارت در هر ثانیه , از یک متر لوله دو اینچی فارغ از عایق در دمای ۱۰۰ مرتبه سانتی گراد , ۲۲۰ وات و از یک متر لوله چهار اینچی در به عبارتی دما برابر ۳۸۰ وات است .

به همین بهانه و عارضه ها شبیه بسیار دیگر , در بعدازظهر حاضر اهمیت صرفه جویی انرژی بر کسی پوشیده نمی باشد و همواره در سیاست گذاریهای حیاتی کشورهای پیشرفته نقشی حیاتی داراست . آمارهای جهانی حاکی از آن است که نزدیک به ۶۰ درصد درآمد سرانه جامعه صرف خرید انرژی شده شده وبیش از ۳۰ درصد انرژی تولیدی در دنیا صرف وسایل گرمایشی می شود .

اهمیت بسیار عایقکاری لوله های موتورخانه منجر شده‌است که در مبحث ۱۹ ضوابط ملی ساختمان , این فرمان حتمی ذکر شود .

مثال عایقکاری صورت گرفته بوسیله همیاران ما . برای دیدن تصاویر بیش تر کلیک فرمائید

عايقها بسته به كاركردشان به عايقهاي هدايت حرارتي , تشعشعي , رطوبتي , صدا و . . . تقسيم ميشوند و بر طبق فرآورده به دو گونه کلی تقسیم می گردند :

فومهای آلی مثل پلی استایرن , پلی یورتان , پلی اتیلن , فنولیک و . . .

مواد غیرآلی مثل پشم شیشه , پشم سنگ , پشم سرباره , فوم شیشه , سیلیکات کلسیم , پشم سرامیک , ورمیکولیت , پرلیت و . . .

همینطور , سيستمهايي كه نياز به عايقكاري دارا‌هستند به سه گونه دمايي تقسيم ميشوند :

دامنه دمايي پايين ( ۷۵ – تا ۲۰ – مرتبه سانتی گراد ) : خنك كنندهها , سيستمهاي آب سرد يا يخ و سيستمهاي صنعتي سرد کننده

دامنه دمايي میانگین ( ۲۰ – تا ۳۵۰ مرتبه سانتيگراد ) : خطوط لوله بخار , لوله كشي قدرتي يا فرآيندي , كورهها , دوکشها و . . .

دامنه دمايي بالا ( ۳۵۰ تا ۱۰۰۰ مرتبه سانتيگراد و فراتر ) : دستگاه هاي توليد برق , توربينها , كــوره ها , كوره ذوب آهن , سيستم هاي هواكش لوله كشي قدرتي و . . .

پس هنگام گزینش عايق مطلوب , در آغاز بايد دماي عملكرد سيستمي كه قرار است عايق شود معین شود . بعداز آن بايد معین شود كه آيا سيستم باطن ساختمان , بیرون ساختمان يا تركيبي از هر دو است تا معین شود كه آيا سيستم و عايق نياز به مراقبت در قبال هوا , جو خورنده , آب و موادشيميايي , سوءاستفاده يا ديگر شرايط را داراست يا خير . اثبات بودن يا نوسان داشتن دماي محيط نیز در گزینش ضخامت مطلوب عايق براي حفاظت در قبال تقطير , هدر رفتن گرما , گرماگيري يا ديگر مشكلات كنترل دما موءثر خواهد بود .

عايق حرارتي به ماده يا تركيبي از یک سری ماده گفته ميشود كه نرخ انتقال حرارت را كاهش دهد , اين عايقها تا مقدار زيادي از هدررفت گرما جلوگيري ميكنند . از آنجاكه انگیزه اصلي عايقكاري كاهش انتقال حرارت است عايقها بايد ويژگيهاي مناسبي در كاهش نرخ انتقال حرارت به شیوه های هدايت , همرفت و تابیدن داشته باشند . نكته حیاتی كه در گزینش عايق بايد بدان دقت كرد ميزان مقاومت حرارتي عايق است كه هرچه فراتر باشد حرارت كمتري از خویش عبور ميدهد . پس پيش از دقت و گزینش ضخامت عايق بايد به ويژگي حیاتی مقاومت حرارتي دقت و مناسبترين عايق گزینش شود . در حالتی که یک سری عايق متعدد مقاومت حرارتي برابر داشته باشند , ميزان صرفه جويي تمامی شان به يك مقدار خواهد بود و فقط اختلاف آن ها در قيمت و محل كاربردشان خواهد بود . پس عايقكاري مطلوب لوله ها به عامل ها بخش اعظمی مربوط است که از مهم ترین آنها می شود به مورد ها ذیل اشاره نمود :

عایق کاری حرارتی به عوامل زیر بستگی دارد

عایق کاری حرارتی

ضریب انتقال حرارت یا این که ضریب مقاومت حرارتی

ضریب تابیدن تراز

مقاومت درمقابل بخار

ضخامت عایق

چگالی عایق قیمت تعمیرات شوفاژ وعوامل موثر بر آن

عامل ها ديگري مثل درصد رطوبت محيط , اندازه و فضاي گشوده بين عايقها و . . . نيز در عايقكاري لوله ها اثرگذارندکه می قدرت فهرست بدون نقص آنان‌را در استانداردهایی مثل EN ISO 23993 یافت .

عايقكاري صحیح و مطلوب لوله ها و تجهيزات موتورخانه از نخستين و موثرترين گامهاي بهينه سازي سيستم گرمايشي و كاهش مصرف انرژي است . عايقكاري تاسيسات موتورخانه بيش از ۲۰ درصد از مصرف انرژي ساختمان را كاهش ميدهد . دسته هاي رايج عايق هدايت حرارتي پشم شيشه , پشم معدني , پشم سنگ و عايق قالبي ( پيش ساخته ) میباشند و پيشتر عايقكاريها بيشتر با به کارگیری از پشم شيشه ( مل و ماستيك ) انجام ميشد ولي امروزه صنعت و علم عايقكاري بسيار پيشرفته و گسترده شده و با به کارگیری از عایق های الاستومتری , فومهای پلی یورتان , پشم سنگ و . . . میتوان عایقکاری پربازدهی را اجرا و از هدر رفت انرژی پیشگیری کرد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *