سئو یا بهینه‌سازی سایت یعنی چه؟

سئو چیست؟ چرا این روزها این همه فرصت‌های کاری برای متخصصان سئو بالا رفته است؟

اگر شما اول این راه طولانی هستید و می‌خواهید تا پا به دنیای جذاب بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو بگذارید، تا انتهای مقاله با ما باشید تا شما را با تعاریف و مفاهیم اولیه‌ی این حوزه آشنا کنیم. در انتها هم یک خبر خوشحال‌کننده و جذاب برایتان دارم که مطمئن هستم از خواندن آن خوشحال می‌شوید.

تعریف دقیق سئو چیست ؟

ابتدا خوب است بدانید که seo مخفف search engine optimization هست، یعنی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو. در واقع به مجموعه اقداماتی شامل تحقیق کلمه‌ی کلیدی، لینک‌سازی، بهینه‌سازی تصاویر، بهینه‌سازی کدهای سایت که شما انجام می‌دهید تا سایتتان را برای موتورهای جستجو بهینه کنید، سئو گفته می‌شود و یکی از مهم‌ترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

اگرسایت شما از نظر موتورهای جستجو جذاب باشد، بدون شک وقتی کاربران درباره‌ی موضوعی که مرتبط با محتوای سایت شما باشد جستجو می‌کنند، در نتایج برتر موتورهای جستجو قرار می‌گیرید و افراد از سایت شما بازدید می‌کنند. گوگل الگوریتم جدیدی ارائه کرده که باعث می‌شود تعریفمان از سئو را کمی تغییر دهیم. امروزه سئو را مخفف search experience optimization می‌دانیم، یعنی بهینه‌سازی تجربه‌ی کاربری از جستجو.

در واقع با روی کار آمدن الگوریتم‌های جدید، موتورهای جستجو محتوایی را ارزشمند می‌دانند که کاربران از آن رضایت داشته باشند و دیگر ممکن نیست تا با استفاده از برخی تکنیک‌ها(مثل تکنینک‌های سئوی کلاه سیاه که در ادامه به آن می‌پردازیم)، کسی بتواند موتورهای جستجو را فریب دهد و بدون داشتن محتوایی با کیفیت، در نتایج برتر قرار گیرد. در نتیجه اگر می‌خواهید مورد استقبال موتورهای جستجو قرار بگیرید و در لینک‌های اول نتایج جستجو جایگاهی کسب کنید، بهتر است همه جوره هوای مخاطبانتان را داشته باشید و از ارائه‌ی محتوای مفید و با کیفیت دریغ نکنید.

چرا باید سایتمان را سئو کنیم؟

یک جمله‌ی معروف در این زمینه وجود دارد که می‌گوید “اگه می‌خواهی کسی یک جازه رو پیدا نکنه اونو تو صفحه دوم گوگل بذار!” فکر می‌کنم همین یک جمله برای نشان دادن اهمیت سئو و بهینه‌سازی کافی باشد. اگر دقت کنید خود شما هم احتمالا تا به حال به صفحات دوم یا سوم گوگل سر نزدید و چه بسا که از لینک اول یا دوم هم فراتر نرفته باشید.

با این اوصاف سئو یک هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری‌ست که می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند.

sem چیست و چه تفاوتی با seo دارد؟

افراد زیادی با مفهوم sem آشنایی ندارند و آن را با سئو اشتباه می‌گیرند. بازاریابی موتورهای جستجو یا همان Search Engine Marketing، با استفاده از تکنیک‌ها پولی مثل تبلیغات به دیده شدن سایت‌ها در زمانی کوتاه کمک می‌کند، در صورتی که سئو بدون پرداخت این هزینه‌ها، ترافیکی کاملا ارگانیک به سمت سایت شما می‌فرستد و برای نتیجه گرفتن از آن باید مدتی صبر و حوصله به خرج دهید.

sem

 مراحل انجام سئوی سایت چیست؟

سئو داخلی (on page)

برای بهینه سازی یک سایت ابتدا باید سئوی داخلی آن را انجام دهید. هر فعالیتی که شما در داخل سایت خود انجام می‌دهید تا آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنید، شامل سئوی داخلی می‌شود. مثلا تولید محتوای سئو شده، بهینه‌سازی عکس‌ها، به کار گیری درست تگ‌ها(h1,h2h3,…)، بهینه‌سازی url، لینک‌سازی داخلی و … .

سئو خارجی (Off Page)

هر فعالیتی که شما خارج از سایت خود، برای بهینه‌سازی آن انجام می‌دهید، زیر مجموعه‌ای از سئوی خارجی محسوب می‌شود. کارهایی مثل بک لینگ گرفتن، خرید ریپورتاژ، تبلیغات و … .

سئو فنی (technical)

سئوی فنی سایت به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که کراول و ایندکس کردن آن را برای موتورهای جستجو راحت‌تر می‌کند. به این ترتیب موتورهای جستجو به راحتی به سایت شما دسترسی پیدا کرده و می‌توانید شانس خود را برای قرار گرفتن در نتایج برتر امتحان کنید. تهیه‌ی نقشه‌ی سایت، برطرف کردن ایرادات کدنویس، بهینه‌سازی سرعت سایت و … از جمله اقداماتی هستند که در جهت بهینه‌سازی فنی سایت انجام می‌شود.

روش‌های سئو

سئو هم مثل هر حرفه‌ی دیگری قوانین خاص خودش را دارد و انجام آن، هم راه قانونی دارد و هم راه غیر قانونی. در صورت آشنایی با کارکرد موتورهای جستجو و کمی هوش و ذکاوت می‌توانید به راحتی سایت خود را بهینه کنید! چطوری؟ خب قطعا در ابتدای کار توقع ندارید که تمام تکنیک‌ها را یاد بگیرید، باید ابتدا با مفاهیم اولیه‌ی آن‌ها آشنا شوید و پله پله پیش بروید. خب بریم تا شما را با انواع روش‌های سئو آشنا کنیم.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئوی کلاه سفید یعنی جلب رضایت کاربران با ارائه‌ی محتوای با کیفیت، لینک‌سازی مفید برای کاربر، بک لینک گرفتن واقعی و … در واقع اگر هدفتان جلب رضایت کاربران باشد، گوگل هم متوجه این نیت خیر شما می‌شود و ترافیک بالایی به سمت شما روانه می‌کند. اگر طبق قوانینی که راهنمای گوگل معرفی کرده پیش بروید و هدفتان تنها رتبه گرفتن از گوگل نباشد، یعنی شما از این روش برای بهینه سازی سایت خود استفاده کرده‌اید.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئوی کلاه سیاه یعنی شما هدفتان فقط جلب رضایت موتورهای جستجوست و به کاربران اهمیتی نمی‌دهید. شاید بپرسید مگر ملاک رضایت داشتن موتور جستجو همان رضایت کاربران از یک وب‌سایت نبود؟! در جواب باید بگویم که فرمایش شما متین است، اما بعضی افراد به دنبال دور زدن الگوریتم‌های گوگل هستند و با استفاده از نقطه ضعف‌های آن‌ها، می‌خواهند خیلی سریع به نتایج برتر برسند و اصطلاحا ره صد ساله را یک شبه طی کنند.

با خواندن این مطلب وسوسه نشوید که همین اول کار سئو را رها کنید و بچسبید به پیدا کردن راه‌های دور زدن گوگل، چرا که این موتور جستجو هر روز دارد پیشرفته‌تر می‌شود و به سختی می‌شود آن را دور زد و اگر هم متوجه شود که شما می‌خواستید کاربران عزیزش را دون ارائه‌ی محتوای مفید بدست آورید، به شدت سایت شما را جریمه می‌کند.

در پایان به شما پیشنهاد می‌دهیم برای یادگیری اصولی سئو و بهینه‌سازی سایت سری به دوره‌ جامع و عملی سئو ۲۰۲۰ آغازینو بزنید.

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *