وقتی تهران به مرکز بارانداز تخلیه نخاله ساختمانی تبدیل می‌شود ; مقصر کیست؟ فضای زندگی بیش تر از یک میلیون و سیصد هزار نفر را تحت شعاع قرار گرفته

شهرستان‌های غرب استان تهران با دقت به گسترده‌ سرزمینی , گاهاً آنچنان مورد بی‌مهری‌ قرار می گیرند که فضای زندگی بیش تر از یک میلیون و سیصد هزار نفر را تحت شعاع قرار داده و مشکلات این شهرستان‌ها را که هر یک به مقدار یک استان جمعیت دارا‌هستند دوچندان می‌‌سازد .

وقتی ;ریه تهران; به مرکز ;بارانداز تخلیه نخاله; تبدیل میگردد ; مقصر کیست؟

به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهرقدس , شهرستان‌های غرب استان تهران با دقت به قربت به تهران و قرارگرفتن در مسیرهای خروجی این استان و همینطور به دلیل دارا بودن گستره سرزمینی فراوان بالا فضایی را مهیا کرده‌اند که اکثری از سودجویان به جهت کاهش هزینه‌های خویش , مشکلات اکثری را برای این شهرستان‌ها آماده مینمایند .

فاصله کم شهرستان‌های شهریار , شهرقدس , ملارد , رباط‌کریم و بهارستان با تهران , این بخشها را به سمتی برده است که به مرکز سرریز نخاله‌های ساختمانی استان تهران و گاهاً البرز تبدیل شده‌اند , که ولی این مهّم هزینه‌های بخش اعظمی را هم برای این شهرستان‌ها به همراه دارااست . دین طومار راهبرد سوق دهی گردآوری

نخاله‌های ساختمانی

غرب تهران سال‌هاست به خاطر وجود باغ ها گوناگون و میزان بالای فضای سبزی که دارااست تحت عنوان ریه تهران شناخته میشود ; ولی سودجویی بعضا اشخاص فرصت‌طلب مشکلات زیادی را برای این بخشها تولید کرده و صورت این بخشها را در دیدگاه نخستین به شکلی مضاعف نامطلوب و نامناسبی درآورده است .

البته به واقع دلیل این مورد چه است و چرا بازدارنده این مبادرت نمی‌شوند؟ آیا کم‌کاری از سمت مسئولان حوزه‌های شهری و شهرستانی وجود دارد؟ و یا این که این که وجود مشکلاتی رسمی دست و پای مسئولان را بسته است؟ یا این که در شرایطی‌که نیاز و یا این که فضای خالی رسمی درین فی مابین موجود است , چرا دستگاه‌های ذیربط اقدامات مقتضی برای تبدیل موردها مورد نیاز تحت عنوان لایحه را مهیا نمی کنند تا مقررات ذی‌ربط مانع از فرصت‌طلبی بیشتر سودجویان شود؟

روز جاری هر شخصی که بخواهد از این شهرستان‌ها عبور نماید , چنانچه برای اولین دفعه این مسیر را تعیین کرد‌ه باشد به صورت حتم می‌پندارد که به منطقه‌ای ورود نموده است که بارانداز نخاله‌های ساختمانی است و فقط برداشتی که از شهرستان‌های غرب استان تهران به سوغات می برد , فیس نازیبای این بخش ها است که در شرایطی که نتوانیم از مورد ها این چنینی خودداری کنیم , خسارات جبران‌ناپذیری را در حوزه گردشگری متحمل می‌شویم .

مشکلاتی که عدم رعایت قانون در زمینه نخاله ایجاد می کند

به هرصورت این‌گونه اقداماتی که به خاطر سودجویی بعضا فرصت‌طلبان چهره میدهد تضییع و تحت پا قرار دادن حقوق و دستمزد شهروندان است که به وسیله توده یه خرده به واسطه این بی‌توجهی و ناملایمتی‌ها انجام میگردد و برآیند این عدم رعایت ضابطه در غرب تهران , تولید تپه‌های زیادی است که خیر فقط چهره و زیبایی شهر را مخدوش کرده بلکه مشکلات زیادی اعم از جلوه‌های بصری و زیست‌محیطی را برای ناحیه به ارمغان می آورد . تخلیه نخاله

در این زمینه حسین بیگلری مدیر سازمان محیط‌زیست شهرستان قدس در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به‌این قضیه اظهار داشت : نخاله‌های ساختمانی به دلیل گونه های و اقسامی که دارااست منجر آلودگی‌های متفاوتی میگردند که خاک و هوا و در بعضی موردها زیست‌بوم ناحیه را با مخاطراتی روبه‌رو می‌سازد که بازگشت‌پذیری و ترمیم‌اش دوچندان هزینه‌بر است .

او اعلام‌کرد : آلودگی بصری مسئله دیگری است که زیاد زننده بوده و بی‌توجهی به آن , کاهش ادب شهروندی را در‌پی داراست ; به دلیل آنکه این‌گونه نازیبایی‌ها باعث برداشت ناشایست ذهن آدم از یک ناحیه می گردد که رفع آن هزینه دوچندان بالایی را بر جامعه اجبار می نماید .

مدیریت سازمان محیط‌زیست شهرستان قدس افزود : طبق ماده ۷ ضابطه مدیریت پسماندها جمع‌آوری و ساماندهی پسماندها در باطن شهرها برعهده شهرداری‌ها و بیرون از بافت شهری برعهده دهیاری‌ها و بخشداری‌ها است و همینطور اطراف راه‌ها هم برعهده سازمان راه و روش و شهرسازی است , که حتمی است در این راستا این مجموعه‌ها اقدامات ذی‌ربط را به نیکی پیگیری و به سود برسانند .

بیگلری تصریح کرد : یکی‌از وظایفی که مجموعه‌های مربوط به مدیریت پسماند می بایست به طور ویژه به آن اعتنا داشته باشند بحث‌های نظارتی و فراهم‌سازی فضای مرتبط با تخلیه آنان است که ضروری است رئیس کاملی در بخش ها غرب استان تهران تولید شود تا با معین شدن مبدأ و مقصد پسماندها , از اکثری هزینه‌های جانبی کاسته شود .

نخاله‌های ساختمانی

گودهای نخاله‌ای

او اظهار کرد : موضوع گودهای نخاله‌ای هم از موضوعاتی است که می بایست به آن اعتنا شود ; به دلیل آنکه پس از مدّتی گنجایش آن کامل شدن میشود و برای این مهّم هم بایستی در حوزه نظارتی اقدامات خیر صورت بگیرد تا پس از این که گودال‌ها از دو متر بیشتر شدند , با خاک رُس پر شده و درختکاری و فضای سبز در آن حوزه‌ ساخت شود که دراین مورد اما کاستی‌هایی را شاهد بودیم .

مدیر سازمان محیط‌زیست شهرستان قدس تصریح کرد : وجود کارگاه‌ها و معادنی که دارنده سنگ‌شکن می باشند هم از سایر مواقعی است که در بازیافت نخاله‌ها می‌توان از آن ها سود موفقیت و با اعتنا بوجود ۸ واحد بازیافت نخاله در استان تهران , درصورتی که اقدامات مقتضی برای تحویل این نخاله‌ها به مرکز ها بازیافت صورت بگیرد , قطعاً آسیب‌های کمتری در زمینه ریختن زباله‌ها به شهرها و شهرستان‌های استان تهران وارد شود . آیا واقعا نخاله‌های ساختمانی و عمرانی طبیعت را نابود می‌کند؟ با وجود توسعه شهری چاره چیست؟

بیگلری افزود : در حالتی‌که اقدامات مقتضی در حوزه نظارتی با نگاه متعارف و به طور ویژه‌تری صورت بگیرد , سبب ساز میگردد که ضایعات و پسماندهای غیربهداشتی و بیمارستانی همراه این نخاله‌ها دفن نشوند ; به این دلیل که گاهاً شاهد این بوده‌ایم که اینگونه نخاله‌ها که بی‌خطرسازی نیز نشده‌اند در منطقه تخلیه می شوند ; هرچند برخوردهای اضطراری با متخلفان انجام یافته البته در شرایطی‌که دراین مورد نظارتی نباشد احتمال دفن پسماندهای بهداشتی با نخاله‌های ساختمانی محتمل است .

او در پایان اظهار کرد : راجع‌به نخاله‌های ساختمانی , آنچه دارنده اهمیّت است خیر خویش نخاله و دسته حمل , بلکه محل دفن و نوع ارزیابی آن است که در حالتی‌که بدین دو مقوله اعتنا شود می‌توان شاهد این بود که اقدامات مقتضی در زمینه پسماندها و نخاله‌ها به خیر صورت بگیرد و فیض متعارفی را درپی داشته باشد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *