راهنمای آموزشی و درست راه های کاهش پسماند در خانه و تفکیک درست جهت بازیافت

در این مطلب به پسماند های خانگی و روش های کاهش آن می پردازیم

راه های کاهش پسماند در خانه

او‌لین گام در مدیریت پسماند های منزل , آنست که دورریزها را کم کنیم ; از مواد و كالاها صحیح استفاده کنیم ; شیوه های استفاده دوباره را یاد بگیریم و در نهایت پسماند های خانه را تفکیک کنیم یعنی پسماند های کم آب مثل ورقه , مقوا , پارچه , ورقه , شیشه , پلاستیک , چوب ،نخاله ساختمانی  و . . . را از پسماند های تر مثل پسماند میوه ها , سبزیجات و مواد غذایی و تفاله چای و . . . را در دو کیسه غیر وابسته منحصر به فرد بریزیم از ظروف بادوام و چند دفعه مصرف برای غذاخوری و یا این که نگهداری مواد غذایی استفاده كنید . حمل نخاله

 حمل نخاله

از رومیزی های پارچه ای بجای گونه یکبار مصرف آن استفاده نمائید .

از استکان های فلزی بجای فنجان و استکان یکبار مصرف کاغذی یا این که پلاستیکی استفاده فرمائید .

از تولیدها و كالاهایی به کار گیری كنیم كه در بسته‌بندی های قابل بازیافت به بازار ارایه گردیده اند .

بجای خرید اسباب بازی و یا این که اسباب تازه عملکرد كنید از لوازم و اسباب و اثاث بازی های دوستانتان بصورت مشترک استفاده فرمایید .

از شوینده‌های آلی ارزانتر و کم خطر تر استفاده فرمائید مثل سركه سپید و عصاره لیمو ( که لک های چربی را می زداید ) و جوش شیرین استفاده نمایید .

مواد بی مصرف را می توان با تغییراتی به روی آنان دوباره استفاده کرد . رویه های جانور برای قابلیت و امکان به کارگیری دوباره از شی ءها دوچندان زیاد است . فقط چیزی که ما نیاز داریم این است که با به کارگیری از خلاقیت خویش قابلیت و امکان به کارگیری دوباره از شی ها موجود در حوالی را ارتقا دهیم . مراحل گرفتن مجوز حمل نخاله ساختمانی جهت دفع و تخلیه نخاله های ساختمانی درتهران

ارگان هایی مثل کمیته کمک و بهزیستی پذیرای اسباب دست دوم قابل به کارگیری شهروندان می‌باشند . همینطور فعلا برنامه ای به اسم ( طرح هبه ( در شهرداری تهران در زمان سال اجرا می شود که شهروندان میتوانند از روش تماس با ۱۳۷ و اخذ کد , هدایا و اسباب و اثاث اضافی و اضافی قابل استفاده خویش را ( نظیر مبلمان و اسباب برقی که قابل تعمیر و به کارگیری می‌باشند ) در اختیار ماموران شهرداری که با جامه و کارت های ویژه به همراه اتومبیل های مخصوص به در منازل آنان مراجعه می نمایند قرار دهند که در صورت نیاز , تجدید بنا شده و در اختیار اشخاص نیازمند قرار می‌گیرد . بعداز تحویل هدایا , خانواده های دریافت کننده کادو , به اشخاص اهداکننده اسباب معرفی خواهند شد تا اعتماد نسبت به سعی شهرداری و میزان مشارکت ها ارتقاء یابد .

کاهش پسماند

راه های کاهش پسماند در هنگام خرید :

خرید و مصرف سنجیده کالاها از جمله مواد خوراکی , پوشاک , اسباب و اثاث خانه و غیره , یکی از منش های صرفه جویی و مراقبت محیط زیست است و افزون بر آن توان اقتصاد خانواده را بالا می‌برد . با پس اندازهای کوچکی که از صرفه جویی در خرید یا این که به عبارت خوب تر با خرید درست و منطقی , حاصل می شود می توان سرمایه های بزرگی برای عمل های مفید ساخت و در عین حال به محافظت محیط زیست هم امداد کرد .

درموقع خرید , کیسه , زنبیل یا ساک خرید را همراه خویش ببرید و به فروشنده بگویید به کیسه نایلونی نیاز ندارید . این کار منجر کمتر شدن مصرف کیسه های پلاستیکی می‌شود .

خوبتر است کالای با تداوم خریداری فرمائید تا مدت استفاده از آن‌ها طولانی‏تر ‏شود . گویا است تولید ها بادوام , دیرتر وارد جریان پسماند شهری می‏شوند .

با برنامه ریزی مختص خرید كنید . به این ترتیب كه گذشته از خرید , ابتدا لیست كاملی از آنچه ر ا که نیاز دارید تنظیم فرمائید . پسماندهای ساختمانی

برای خرید اسباب خانگی شتاب نکنید . ابتدا به نیاز خویش تصور کنید و وسیله ای را تعیین نمایید که نیازتان را برآورده نماید , با میزان مصرف و تعداد اشخاص خانواده تان متناسب باشد و مصرف انرژی مقداری نیز داشته باشد .

بسته‌های خرید خویش را به حداقل برسانید . از كیسه‌های بسته بندی هر چه بیشتر می توانید استفاده كنید و مابقی را همراه با بقیه پسماند های کم آب , به غرفه بازیافت یا این که وانت های جمع آوری پسماند کم آب , تحویل دهید .

کاهش پسماند

راه های کاهش پسماند در ادارات :

پیشین از آنکه عکسی را چاپ نمایید یا این که متنی را پرینت فرمائید ابتدا تصور کنید آیا حقیقتا به ورژن چاپ شده آن نیاز دارید ؟ پس تا آنجا که میتوانید کمتر کپی فرمایید و کمتر از ورژن پرینت شده استفاده کنی .

به جای انتشار اطلاعیه های همگانی از تابلو اطلاعات استفاده شود .

از فن آوری الکترونیک یا این که فارغ از صفحه ( paperless ) بجای طومار نگاری های داخلی استفاده نمایید .

به خواسته كاهش میزان مصرف كاغذ , جوهر و لاک اشتباه گیر , هنگام تایپ مطالب اعتنا نموده و متن ها خویش را بر روی ورقه صفحه نمایش بازنویسی نمایید و در صورت قابلیت و امکان از محاسبه پرینت استفاده نکنید .

بر روی هر دو طرف كاغذ پرینت تنظیم شود تا بنابراین مصرف كاغذ را ۵۰ % كاهش دهید .

از قسمتهای متن نشده و سپید برگه بعنوان كاغذ یادداشت كوچک استفاده شود .

یک باکس در محل کار خویش در حیث بگیرید و برگه هایی راکه قابلیت استفاده دوباره آن ها موجود هست در آن قرار دهید تا از آنان برای بررسی پرینت مصرف شود .

درجلسات , بجای رومیزیها و ظروف یكبار مصرف , از رومیزیها و ظروف قابل شستشو استفاده كنید .

کامپیوتر و متعلقات جانبی آن و تجهیزاتی دیرین را که مورد به کارگیری ندارند به مرکزها خیریه , مدرسه ها و روستاها بدهید .

کاهش پسماند

 حمل نخاله

راه های کاهش پسماند در مراسم و تعطیلات

در گردش ها , برای جمع آوری پسماندها بجای كیسه های پلاستیكی , از کیسه های برزنتی به کار گیری كنید .

در میهمانی ها و گردش ها , از بكار بردن پیش دستی , جام و بقیه ظروف یكبار مصرف دوری كنید .

در حالتی که میخواهید از خارج طعام تنظیم فرمایید , پیش دستی را به همراه خویش به رستوران ببرید و از مسیول رستوران درخواست فرمایید بجای آنکه از ظروف یکبار مصرف استفاده نماید غذا را در ظرف شما بریزد .

در مراسم سوگواری ملی نظیر روزها محرم و هم در نذری ها , بجای ظروف و لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی و یونولیتی میتوانید از لیوان ها و ظروف منحصربه‌فرد گل ذرت یا این که ظروف بادوام استفاده كنيد .

برای تزیینات , می‌توانید برگه هدیه , مقوا و کاغذهای رنگی استفاده شده را استفاده فرمایید .

بجای کادو , به نوعی سپرده گذاری تصور کنید . برای مثال به باز کردن یک اکانت پس انداز . دادن کارت کادو بجای خرید اثاثیه بازی , لباس و . . . هم ایده خیر است تا بنابراین کادو گیرنده چیزی را بخرد که حقیقتا

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *